سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فن کویل

سیستم فن کویل و چیلر :

سیستم های فن کویل و چیلر برای ایجاد شرایط راحت در داخل یک ساختمان با مساحت زیاد طراحی شده است. این سیستم ها می توانند به طور مداوم کار می کنند، در واقع می توانند در تابستان سرمایش محیط مورد نظر شما را فراهم می کند و در زمستان گرمایش محیط مورد نظر شما را فراهم می کنند.

اجزای سیستم فن کویل و چیلر :

نقش دستگاه خنک کننده به چیلر اختصاص داده شده است. چیلر یک واحد خارجی است که از طریق خطوط لوله با آب یا اتیلن گلیکول که از آن ها عبور می کند، سرما را تولید و منتقل می کند. چیلر همان چیزی است که آن را از سایر سیستم های اسپلیت متمایز می کند.

برای جا به جایی و انتقال فریون، مبرد و لوله های مسی گران قیمت مورد نیاز است. در اینجا، لوله های آب با عایق حرارتی قادر به مقابله با این کار می باشند. کار آن ها تحت تأثیر دمای بیرونی قرار نمی گیرد. واحد تبادل حرارت داخلی در چنین سیستم هایی از واحد فن کویل استفاده می شود.

فن کویل مایعی با دمای پایین دریافت می کند، سپس سرما را به هوای اتاق منتقل می کند و مایع گرم شده به چیلر بر می گردد. واحد های فن کویل در تمامی اتاق ها تعبیه شده اند. هر کدام از آن ها با توجه به یک برنامه منحصر به فرد کار می کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، چنین سیستم هایی در هایپر مارکت ها، مراکز خرید، سالن های بزرگ، هتل ها، تالار ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند. از این سیستم ها به عنوان سیستم تامین گرمایش و سرمایش استفاده می شود.

طراحی فن کویل ها :

با توجه به طراحی این سیستم های گرمایشی و سرمایشی، فن کویل های نوع دو لوله ای و چهار لوله ای وجود دارند. از نظر نوع نصب، آن ها را می توان به عنوان مختلفی همچون نوع سقفی، دیواری، کاستی، زمینی و کانالی تقسیم بندی نمود.

این سیستم ها را بر اساس پارامتر های کلیدی زیر ارزیابی می کنند :

·        قدرت یا ظرفیت دستگاه چیلر

·        عملکرد فن کویل

·        بهره وری از انرژی

·        طول کانال کشی و لوله کشی

·        آخرین پارامتر به مقاومت واحد پمپاژ و کیفیت عایق لوله ها بستگی دارد.

اتصال چیلر و فن کویل :

کارکرد صحیح سیستم با اتصال چیلر با یک یا چند واحد فن کویل از طریق لوله های عایق صورت می گیرد. در غیاب دومی، ارزش کارایی سیستم به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

فن کویل ها دارای اجزای مختلفی هستند که به لطف آن ها می توان عملکرد آن را هم در صورت گرما و هم در تولید سرما تنظیم کرد. جریان مبرد در این واحد ها با استفاده از دریچه های مخصوص تنظیم می شود.

در این واحد ها آب در یک مبدل حرارتی جداگانه گرم می شود و مدار را با یک پمپ سیرکولاسیون تکمیل می کند. برای اطمینان از تنظیم سرعت جریان سیال، کار از طریق مبدل حرارتی، هنگام نصب نمودار لوله کشی از یک شیر 3 طرفه استفاده می شود.

اگر سیستم دو لوله ای در ساختمان تعبیه شده باشد سرمایش و گرمایش به دلیل دستگاه چیلر است. برای افزایش راندمان گرمایش با فن کویل در فصل سرما علاوه بر چیلر، دیگ بخار نیز باید در سیستم تعبیه شود.

بر خلاف سیستم دو لوله ای با مبدل حرارتی، دو عدد از این لوله ها در سیستم چهار لوله ای ادغام شده اند. در این حالت فن کویل می تواند هم برای گرمایش و هم برای سرمایش با استفاده از مایعی که در سیستم گرمایشی در گردش است عمل کند.

یکی از مبدل های حرارتی به یک خط لوله با مبرد و دومی به یک لوله با مبرد متصل می شود. هر مبدل حرارتی دارای یک دریچه مجزا است که توسط یک کنترل از راه دور مخصوص کنترل می شود.

از آن جایی که دمای مبرد در سیستم در طول فصل گرمایش از 70 تا 95 درجه تغییر می کند و برای اکثر واحد های فن کویل از مقدار مجاز فراتر می رود. بنابراین آب گرم که از شبکه حرارت مرکزی به فن کویل می آید و نقطه گرمایی خاصی را از خود عبور می دهد.

تقسیم بندی چیلر ها :

تقسیم بندی چیلر ها بر اساس نوع سیکل تبرید صورت می گیرد. بر این اساس، چیلر ها را می توان به دو صورت تراکمی و جذبی طبقه بندی نمود.

 چیلر جذبی :

چیلر جذبی از محلول حاوی آب و لیتیوم بروماید برای عمل جذب استفاده می کند. اصل عملکرد جذب گرما توسط مبرد در فاز تبدیل از حالت بخار به مایع صورت می گیرد. این واحد ها از گرمای تولید شده در حین بهره برداری از تجهیزات صنعتی استفاده می کنند.

چیلر تراکمی :

اکثر واحد های تبرید بر اساس اصل فشرده سازی بخار یا تراکمی کار می کنند. سرمایش به دلیل گردش مداوم، جوشش در دمای پایین، فشار و متراکم شدن مبرد در یک سیستم بسته اتفاق می افتد. این واحد ها دارای اجزای اصلی زیر می باشند :

·        کمپرسور

·        کندانسور

·        اواپراتور

·        شیر انبساط

مبرد در یک سیستم بسته در گردش است. این فرآیند توسط یک کمپرسور کنترل می شود که در آن یک ماده گازی در دمای پایین (5-?) و فشار 7 اتمسفر زمانی که دما به 80 درجه افزایش می یابد، به فشرده سازی می رسد.

بخار خشک اشباع شده در حالت فشرده به یک کندانسور وارد می شود و در آن جا با فشار ثابت تا دمای 45 درجه خنک شده و به مایع تبدیل می شود.

در مرحله بعد، فشار با مقدار چگالش مربوطه به حدی که تبخیر در آن رخ می دهد، کاهش می یابد. در همان زمان، درجه حرارت به حدود 0? کاهش می یابد. مایع تا حدی تبخیر شده و بخار مرطوب تشکیل می شود.

اواپراتور، گرما را از مبرد می گیرد و هم زمان خشک می شود. فرایند در فشار و دمای ثابت انجام می شود. پمپ ها، سیال با دمای پایین را به فن کویل ها می رسانند و پس از عبور از این مسیر، مبرد به کمپرسور باز می گردد تا کل چرخه تراکم بخار دوباره تکرار شود.

مبرد چیست ؟

مبرد ماده فعالی است که در طول سیکل تبرید می تواند در حالت های مختلف، به صورت های متفاوتی درآید. مبرد حالت فاز را تغییر نمی دهد. وظیفه آن انتقال سرما یا گرما در یک سیستم تهویه مطبوع می باشد.

کمپرسور انتقال مبرد و پمپ مبرد را کنترل می کند. دمای مبرد هم می‌تواند از نقطه جوش پایین بیاید و هم بالاتر از آن باشد. سیال انتقال حرارت، برخلاف مبرد، تحت شرایط دمایی که از نقطه جوش در فشار فعلی تجاوز نمی کند و به طور مداوم کار می کند.

نقش فن کویل در سیستم های تهویه مطبوع :

فن کویل بخش مهمی از سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شود. این واحد ها از دو قسمت اصلی یعنی « فن » و « کویل » تشکیل شده اند. یونیت داخلی این واحد ها در داخل ساختمان ها نصب و راه اندازی می شود.

همان طور که اشاره شد، با توجه به روش نصب، فن کویل های متنوعی وجود دارند، که از طریق آن ها هوا مطبوع تامین می شود.

فن کویل های نوع سقفی پر طرفدار ترین نوع این واحد ها می باشند و دارای دو نوع سقفی توکار و سقفی روکار می شوند.

فن کویل ها را در حالت های دستی و خودکار می توانید مدیریت کنید. اگر فن کویل برای گرم کردن محیط مورد نظر شما کار می کند، در حالت دستی منبع آب سرد خاموش می شود. هنگامی که برای خنک کردن محیط مورد نظر شما استفاده می شود، آب گرم را مسدود می کند و راه را برای تامین مبرد باز می کند.

برای کار در حالت اتوماتیک، پانل دمای مورد نیاز برای یک اتاق خاص را تنظیم می کند. این حالت به کمک یک پارامتر معین از طریق ترموستات انجام می شود که گردش مبرد را تنظیم می کند.

از آن جایی که هر ساختمان بزرگ دارای مناطقی با شرایط دمایی متفاوت می باشد، هر یک از آن ها باید توسط یک واحد فن کویل جداگانه با تنظیمات مختلف سرویس دهی شوند.

تعداد واحد ها در مرحله طراحی سیستم با توجه به محاسبات ساختمان مشخص می شود. هزینه واحد های سیستم فن کویل و چیلر بسیار زیاد است، بنابراین محاسبه و طراحی سیستم باید تا حد امکان با دقت انجام شود تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

نصب سیستم فن کویل و چیلر :

نصب سیستم فن کویل و چیلر در ساختمان های متوسط و بزرگ با مساحت بیش از 300 متر مربع توصیه می شود. نصب این سیستم ها در یک خانه با مساحت کم، می تواند هزینه های فراوانی را به دنبال داشته باشد.

راهنمای انتخاب و خرید فن کویل :

انتخاب نوع دستگاه فن کویل نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با پروژه تعیین شود. پس یادتان باشد قبل از خرید این دستگاه حتما با یک کارشناس سیستم های تهویه مطبوع مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید فن کویل و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تهویه مطبوع، آماده ارائه انواع دستگاه های فن کویل به مشتریان عزیز می باشد.

مشاوره و سفارش دستگاه فن کویل :

برای مشاوره و خرید فن کویل می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

تلفن های تماس جهت دریافت مشاوره و ثبت سفارش ها : 66706377 و 66709528